Saturday, April 7, 2012

Awang kalot tak tahwan hala:)

Mai baca dulu.Kalo ampa tak paham bahasa utaqa,tanya aku:)
Picture from google

Kot dalam kampong aku ada soghang ni kami dok pangge dia Awang kalot.Keh yang buleh oqang kampong gelaq dia lagu tu dia manjang kelam kabut,nak pi pekena ayaq kat kedai kopi sampai pakai baju beghalih pon dia tak peghasan dah.Haqi senayan minggu lepaih pagi-pagi buta lagi dia teqebit pada qumah stat mutu Honda 5kupang dia hat jeneh lama pesyen boh gea 1 kot blakang tu nak pi meqacun kat bendang dia ,nuu kat-kat lohoq baqu dia balek.Bendang dia loih gak la 20 qelong ada kot,dok qalit-qalit meqacun panggong kepala naek ke langit tengok-tengok matahari tepacak dah ataih kepala.
.
.
.

Kawan pun kalot la stat mutu pedeghaih menyembong kot dalam kampong nak balek sebab lapaq nasik,dah la cucoq keria hat bini dia buat pagi tadi pun takdan nak menyoghok.Dia punya la deghaih nek moto tang kona pun takmau ceng gea dah..Sama-sama dia kona ka tuudiaaih ulaq sawa punya la besaq nga-nga mulot loih nak mampuih dok tunggu nak telan dia.Dah kawan pun deghaih takdan nak tekan brek dah,dia masok dalam peghut ulaq tu dengan mutu-mutu skali.Tiga haqi dah oqang kampong dok caqi dia,lepaih tu ada la oqang jumpa ulaq sawa hat telan Awang kalot tu dia pun heqan la awat yang peghut ulaq tu besaq sangat nak kata telan kambin takkan la sampai besaq tu.


Dia pun pangge la oqang kampong pakat-pakat pi belah peghut ulaq tu,depa punya la tekejut tengok-tengok Awang kalot dengan mata dok kelipoq-kelipoq baguih punya dok ataih mutu,yang syoq tu mutu dok hidup tak mampuih lagi.Awang kalot ni pun tak loghat kat sapa daah,dia pun gelut tekan gea 1 menyerit pedeghaih balek ghumah makan nasik tiga haqi dah dok dalam peghut ulaq tak makan nasik.
.
.
.


Cegheta ni gheka-gheka nak seghonok-seghonok ja noh..Takdak sangkot dengan sapa-sapa pun.Hat nama Awang tu jangan dok pi beghasa pulak.Kalao betoi pun kebetulan la kot.Takkan la ada ulaq buleh telan mutu.


p/s:kalo ampa oghang kedah,tobat buleh baca.Haha

8 comments:

Izyan Rt. said...

Budak Cute 1: harey ang.ceq x phm pa aih.hat yg mula n nak abih ja ceq paham.mutu tu moto ka?tudiaaa tobat xley baca noh.

Budak Kampung said...

tu dia..pandai plak cakap utaqa noh..mutu tu moto la...haha

gadiskampung said...

pekatnya bahasa utara! -__-

Budak Kampung said...

demo pahey dop??hehe

gadiskampung said...

xpehe mano la awok..huhu.haqi tu ape?kalo baca cmni bleh la phm skit2.kalo dgr org ckp memang tak la.laju je depa ckp.hihi

Budak Kampung said...

haqi= hari:)

Nana said...

hah hah..berbelit lidah aku mbaca nye..btw,aku suka dgr org utara bcakap..org utara da best!

kLiPKeRt@sPiNk said...

naseb baik aku bulih baca lagi..



walaupon sebenornye teman ni org perak.. ^_^