Friday, January 28, 2011

Nilai persahabatan boleh dibeli??

Semua pernah dengar kan perumpamaan katak di bawah tempurung??Entry aku kali ni bukan nak cerita pasal katak,ataupun nak cerita pasal tempurung.Entry kali ni aku nak cerita pasal persahabatan.Apa akan terjadi kat manusia kalau kita berada di tempat katak?? Di bawah tempurung pulak tu??Duduk sorang2. Tak da sapa yang nak teman kan~

Jadi la macam katak neh ok.Berfikiran luas.tak duduk bawah tempurung pun.haha


Bagi aku,takda kawan ibarat minum kopi takda gula,minum teh tarik HAKIM tanpa susu ataupun makan kari tak rasa garam.Mesti tak sempurna kan hidup kita.Kita perlukan kawan sebab kawanlah yang akan bantu dan memberi sokongan tika senang mahupun susah.Betol x??Ka salah??haha...TETAPI,manusia mempunyai perangai dan sifat2 yang berbeza kan.Rambut ja sama hitam,hati laen2.

Kucing oren neh suka kucing sebelah walaupun dia hitam .kenapa??

Kawan ketika senang
Kawan spesies neh memang senang nak cari.Kalo waktu senang ja,memang ramai yang dok menempek-nempek kan.Masa ni,engkau la nyawaku,jantungku,dunia dan akhirat la.Cuba masa susah,sorang pun taknak tolong.Kawan jenis ni suka ambek peluang.Mungkin untuk agenda sendiri ataupun kepentingan sendiri.Selalunya kawan jenis neh yang suka makan kawan sendiri~tak bleh harap~

Kawan ketika senang dan susah
Kawan masa kita senang memang senang nak cari.Tetapi,apabila susah,hanya beberapa orang ja yang sudi tolong.Yang neh la betul2 kawan.Kalo nak tengok keikhlasan kawan kita,tengok la masa kita ada problem.Kawan jenis neh memang kita kena hargai.Susah nak jumpa.


Tapi,dalam berkawan,kita kena ingat,kita juga manusia biasa.Kalo gaduh kecik2 tuh biasa la kan.Sedangkan lidah lagi tergigit.Sedangkan isteri pun bergaduh ngan suami.Inikan pula persahabatan.Ye tak??haha..Dalam persahabatan,apa yang penting ialah sifat kemaafan,bertolak-ansur.
Bagi aku,nilai persahabatan tak boleh dibeli dengan wang bejuta-juta ataupun tanah berekar-ekar^_^ 

Bagi aku,
             " Nilai persahabatan takkan terhakis dek KLOROX,takkan luntur dek DYNAMO,
takkan dinyahwarna dek VANISH,
TAPI ia akan sentiasa harum bak DOWNY4X,selembut SOFTLAN dan sekekal BREEZE"

Amacam,ok tak nilai persahabatan bagi aku??hehe

peace bebeh!!euuuww
p/s: berkawan biar beribu,BERCINTA biar satu..haha(takda kena mengena)

16 comments:

rrrrr said...

peewwwiitt!!!!!!
like2...

khalidahmacambaguss~O_o said...

post anda sangat kena dgn fikiran saye skang...ditambah lak dgn lagu melankolik sbg latar belakang ni, ades...saket je hati...haha

ada kawan tikam blakang pun panas gak...sabar je la ek...

Budak Kampung said...

rrr:like ja??haha
khalidah:owh...xpela,doa ja bnyak2:-)

M.a.s.u.r.i said...

bila kita ikhlas kwn ngan org, insyaallah kita akan dapat yang sama2 susah n senang...

biar org lain busuk hati, dengki, jahat...tapi jgn kita....

yeayyyyy

mimi syamimi said...

kawan xtrnilai harganya so hargailah ia sebelum ia tiada..

Budak Kampung said...

m.a.s.u.r.i:yeay,jwapan yg bernas lagi jitu.like2..
mimi:a'ah,memang tak ternilai pn.xbleh dbeli.so,sama2 lah hrgai ya^_^

kkkkkk said...

kwan biasa mmg ramai!!!!
kwn sejati mmg susah nk cari...
hargainyqa bila persahabatan yg sejati dah ada dpn mata!!!!

Tieka Nadira said...

Persahabatan umpama sebiji bawang..
mempunyai pelbagai lapisan & penambah rasa dalam hidupmu,
tapi seandainya ia cuba dihiris,
ia tak akan dapat memberi apa-apa kecuali
air mata…

Nurul Afifah Addnan said...

like perumpamaan tu..comael sgt2..
salam..bw..

Budak Kampung said...

kkk:yup,kalo depn mta memng xnmpak.so,kna hrgai laa
tieka:i like ur word.hehe
nurul:comel??haha..okeyh

rizwan's sweetheart said...

kalaulah boleh dibeli sekalipon, harga dia pastilah akan terlalu mahal

Budak Kampung said...

yup,btol..tapi 4 sure la xbleh bli kan^_^

myfitri [dot] com said...

nak cari kawan di masa susah itu yang paling payah +_+

Budak Kampung said...

btol2~sy sokong fitri^_^

Cik Bidadari said...

memang payah skang. tapi kat luar tu tetap ada. dah namanyapun manusia

Budak Kampung said...

yup,memang ada~tp sush nk cari^_^