Wednesday, January 26, 2011

Pentingkah Awak Cantik??

              Cantik,ayu,menawan,jelita...Semuanya sinonim dengan wanita..Walaupun terdapat maksud yang lebih spesifik kepada perkataan² di atas, tetapi ia terarah kepada satu perkara 'cantik'. dan semestinya ungkapan 'cantik' ini merujuk kepada wanita. Lelaki kalau cantik, namanya mak nyah..keh3.

Sukar sebenarnya untuk aku terangkan secara detail .Tetapi rasanya tidak ada masalah untuk mengenal samada cantik atau tidak.Bagi aku,cantik adalah sesuatu yang subjektif^_^

Mungkin ada yang akan mengatakan cantik itu berbeza dari orang yang berbeza.Mungkin aku cakap cantik,engkau cakap tak cantik.Mungkin engkau cakap dia cantik,tetapi aku fikir dia tak cantik.Oleh itu, untuk mengelakkan ada yang berkata begitu, cantik untuk post aku ini adalah cantik bagi kebanyakan orang melihat mestilah terutamanya lelaki.:)


xda kena mengena...contoh ja k^_^


Ini adalah contoh cantik dari pandangan aku .Cantik x??ayu,manis^_^

Persoalannya..
Adakah 'cantik' itu penting.?


Pada zaman sekarang, 'cantik' adalah antara perkara yang penting bagi seorang wanita.Semua nak cantik.Dari hujung rambut,sampaila kehujung kuku.

Pentingnya kecantikan wanita itu sama seperti pentingnya duit bagi seorang lelaki ataupun pentingnya bola sepak untuk lelaki.

Itu memang tidak dapat disangkal lagi. Kerana memang ada bukti dan huraian yang mengatakan perempuan cantik akan dapat banyak kelebihan berbanding perempuan yang 'kurang cantik'.Lihatlah sekeliling anda, perempuan cantik begitu senang untuk mendapat perhatian berbanding perempuan yang kurang cantik.

Kalau aku sudah buat penyataan seperti di atas, kenapa aku bangkitkan pula isu, Penting ke Cantik.?

Selepas anda baca ini, anda akan faham kenapa aku buat entri ini.
-berita sumber hmetro ~

Kejutan  Hari Jadi





         “Hancur hati apabila melihat isteri terlebih dulu merayakan ulang tahun kelahirannya dengan lelaki lain  dalam bilik hotel, sedangkan saya membeli kek kesukaannya dan sejambak bunga untuk diraikan bersama di rumah,” luah seorang suami yang kecewa dengan perbuatan curang isterinya apabila ditangkap khalwat, awal pagi semalam.


                   Tetapi itulah hakikat yang berlaku dalam zaman serba moden ini. Cantik atau tidak bukanlah jaminan berperangai baik bukan??

Pada pandangan aku, cantik itu memang penting.Sungguh aku tidak tipu,bohong dan dusta kerana aku juga pertama kali akan melihat kepada kecantikan.
Dan aku rasa begitu juga dengan kebanyakan lelaki lain di luar sana.

Memang sudah lumrah lelaki akan melihat kepada kecantikan seseorang wanita.
Mungkin hanya sedikit lelaki melihat perempuan dari sudut lain.

Tetapi.
~Tidak ada gunanya cantik jika perangai tak cantik~

p/s:Cantik itu datangnya dari hati dan keimanan serta ketakwaan kita.Tak berguna kalo cantik luaran,tapi dalaman hampeh~fikir2 kan*_^

Equation aku:

Muka cantik + Perangai Tak cantik = takda makna
Muka tak cantik + Perangai tak cantik = hodoh sangat2
Muka tak cantik + perangai cantik = cantik2
Muka cantik + Perangai cantik = cantik sgt9x

42 comments:

hana said...

canteq is subjektif..canteq is different from every people's view..but for me canteq will naturally appear from the faces whose the heart is fullbloom with taqwa n iman towards Allah.

Wuucin Kimora said...

yup cantik is subjektif... but ape yg awk ckp tu memg betul.. ;D
Adakah hukum alam?

Budak Kampung said...

hana: yup,totally agree with u^_^
w.kimora:hukum alam??kurang psti la nk jwab soaln anda.hehe

ooo said...

let's choose:
beauty @ attitude???

Budak Kampung said...

dont want to choose.want both of that.hehe

sarahyusoff said...

yeahhh. sangat cantik !

eeeee said...

haha...
tp msa bercinta sumer indah kan...
bila dah lma bru belang msing2 tepamer!!!
so,,cmna nk pilih????

Budak Kampung said...

sarah : cantik ek??
eee: xpyah pilih.jodoh masing2.bnyakkan berdoa dan tawakal~

hhhh said...

haha...
tawakal tu termasuk mencari rsnya!!!
cmna tue???

Budak Kampung said...

xtermasok~ada jodoh,adala~

zzzzz said...

ooo....
mcm tu plok!!!!tp cmna nk taw tu jodoh kita???

Budak Kampung said...

uish,tny lebh2 mcm dh nk kahwin neh~haha

dddd said...

haha...
sja ja tnya..
skunk kn usia yg agk seswai nk mencari calon!!!

Nasuha Salleh said...

muke cantik penting utk goda suami.
hahahaha
eyh opsssss
My Recent Post: Tatacara Eyeliner Hitam Keliling Mata

Budak Kampung said...

ddd:owh mcm tu..didoakan smoga mendapat isteri yg solehah dan cantik.aminn~
nasuha:eh memang la penting.Tp perangai pn penting gak.Nnti suami lari kan susah.haha

hhhhhh!!! said...

amin!!!
hope same goes to u...

Anonymous said...

Alhamdulillah, entry yg bgus dan blog yg bermanfaat.

cume pesanan sy yg hina ini, kalau dapat, jgn siarkan lagi gmbar wanita sperti di atas (masih belum menutup aurat), kasihan tuan empunya badan jika ramai lagi yg melihat.. syukran.. JZKK..didahulukan dgn ucapan maaf..

Budak Kampung said...

terima kasih kerana sudi memberi teguran.insyaAllah sy akan ubah^_^

mimi syamimi said...

salam.. cantik perlu seimbang bkn dr luaran shj malahan dalaman juga perlu.. cntk hnya krna Allah bkn sbb len.. bes entry nih actly blog nih.. tok budak kampung anda masih lom menjadi follower sy lg nape blog sy xbes ea..?? xpela nohal hehehe..

Budak Kampung said...

wsalam~yup memang perlu seimbang.Blum jd follower lg??ok i'll follow back

Winky Wink! said...

tetapi kan kalau nak cari pasangan pun kena tgok agama jugak kan? cantik sangt tu susah sgt la...nnti ramai nak rembat..haha..pernagai cntik n muke cntik tu susah..ramai usha..haha..

Budak Kampung said...

owh..mcm tu ek??haha..
xpa,jodoh masing2^_^

ash said...

yess..ak suka entry nie..
cantik adalah subjektif..mmg betul..
cantik di pandangan seseorang xkan sama pada pandangan yg lain..
so x heran la klo korang ckp gadis tue cantik..tp ak ckp x cantik..hehe contohnyela..
nak ke korang berebut2 sorang pompuan disebabkan die cantik ?? xnak kan..nt mcm2 jd..
sb tue la kuasa Allah, Allah jadikan sesorang hambanya ade 'taste' yang berbeza..
sebenarnya manusia adalah sebaik-baik kejadian..tiada yang lebih dan tiada yang kurang di sisiNya..yang membezakan adalah akhlak dan peribadinya (termasuklah iman).
so x betul juga kalo meletakkan kecantikan hanye pd paras rupa shj.

Budak Kampung said...

yup,aku pn totally agree dgn kau punya pendapat~n memang cntik is subjektif.Laen orang laen taste~
n kalo cantik fizikal,xsemestinya akhlak dia pn cantik^_^

tulus sweet said...

takde yang perfect.huhu

Budak Kampung said...

yup,sure~so,kena belajr la mnerima kekurangan.hehe

cik iera said...

like !
xgune klu muke cntik..tp prangai hampeh.. :p

myfitri [dot] com said...

kecantikan akan hilang ditelan masa..

bila hati baik semua orang suka!

Budak Kampung said...

cik iera n fitri: a'ah,dua2 btol.hehe

pu3mas89 said...

haah kalau cantik mesti cantik luar dan dalam kan... TQ mengingatkan saya...

Budak Kampung said...

wlcme~xda hal lah~saling mengingati kan baguzz..haha

yaya said...

pasni wat entry pasal penting tak jadik ensem plak k ?
then.. describe kehenseman and wat laa equation kehenseman plak ey. :D

Budak Kampung said...

hahaha~nk terbitkan equation kehenseman susah skit..haha

sam_sunshine06 said...

tapi manusia x kan kenalkan peribadi manusia lain..
ada pendapat yang mengataakan.. perempuan tue.. baik.. tapi x sesuai pula dengan aku yang jahat.. macam2 pendapat manusia....

Budak Kampung said...

tu lah..laen manusia,laen pendapat~

sha said...

saya kategori no 3.. muka tak cantik + perangai cantik= cantik2.. hehe~

ye kot.. perasan jer la..

yup. orang yang cantik ni ramai jer orang bagi perhatian. sama jugak dengan lelaki, kalau hensem tu, banyak la kawan dia.

kdg2 rasa sgt bersyukur krna tak cntik, sbb tau mana kawan yg sebenar.. ye la, diorg kwan dgn kita sb diri kita, prngai kita, bukannya wajah kita.

cik aufa faqihah said...

cantik itu indah,,,

tak kira di mata lelaki atau perempuan sume nak yg indah2,..

btw, nice entry :D

and one more things bout the contest

saya anak tunggal so cam ne na join ek ?? :P

Hanimishu said...

cantik tu subjektif.itu ayat cliche y orang selalau cakap.rupa x makna ape2.y pnting dalaman tu.secara rohaninye.lain orang,lain penilaian dia tentang seseorang tu. =)

Hanimishu said...

cantik tu subjektif.itu ayat cliche y orang selalau cakap.rupa x makna ape2.y pnting dalaman tu.secara rohaninye.lain orang,lain penilaian dia tentang seseorang tu. =)

LiyaNa NaNa :) said...

gambar girl yg atas tu macam kenal . kat fb ! hahaha :D

HASNORWANI ... said...

Jika wanita solehah dan beragama = 1
Jika dia cantik; tambah 0 kepada 1 =10
Jika dia kaya ; tambah lagi 0 = 100
Dan jika dia dari keluarga baik-baik ; tambah lagi 0 = 1000
Tetapi jika yang "1" tiada...maka...tiada apa yang tersisa pada wanita tersebut kecuali sekelompok "0"

http://nikmatsyukur.blogspot.com/2011/06/mencukupkan-entry-ke-200-hari-ni.html

penguin ketot91 said...

cantik tu 1 tggjawab jugak..kena pandai guna kecantikan.pandai jaga. klu cntik x tutup aurat,dosa jugak,klu x cntik,xtutup aurat,sama juga..so,xda beza pon cntik ke x..hahaha