Wednesday, April 11, 2012

Proton Preve : Mampukah Mengubah Persepsi Umum Terhadap Proton?




Sejauh manakah kehebatan model terbaru keluaran proton yang diberi nama Prevé ini?Menurut Proton, perkataan Preve disebut ‘prae-veh‘ , yang bermaksud “proof“ dimana model terbaharu itu dianggap bukti kepada kemampuan Proton untuk mengeluarkan kenderaan berkualiti tinggi setanding dengan pengeluar kereta global yang lain.

Harga permulaan Prevé adalah RM56k untuk versi manual, RM59k untuk versi CVT  dan RM68k CVT + CFE (Charged Fuel Efficiency).

Keseluruhannya, apa yang ditawarkan oleh Proton untuk model Prevé ini adalah sangat menarik. Prevé mempunyai potensi besar untuk berjaya dan disasarkan menembusi pasaran luar negara.

Kalau nak dibandingkan dengan kereta antarabangsa,cuba kita bandingkan dengan Toyota vios dan Honda city.


Ni pulak paparan meter yang ada dalam Proton Prevé:
Aku rasa banyak perkara positif yang akan berlaku dengan adanya model baru seperti “preve” yang akan melonjakkan nama dan juga imej proton dimata global. Kereta nie nampak bagus sebab pakai turbocharged tetapi lagi bagus kalau horse power di ‘up’ kan sedikit lagi :)

Tindakan mengeluarkan model kereta baru yang mempunyai kelainan dari segi design dan juga performance adalah sesuatu yang amat dinantikan selama ini. Namun belum dapat dipastikan lagi tahap kualiti.



p/s:rakyat malaysia skrg sudah pandai memilih kereta yg value for money in term of second hand value, quality, maintenance cost, kurang masalah etc.Sekiranya tiada rungutan nanti,mungkin model ni akan jadi era kecemerlangan proton.Sama-sama kita nanti.


Ramai orang cakap model ni mirip-mirip Kia Forte.As in for design, nothing is original. We all get inspired to create our own. Tapi aku tengok takda la mirip sangat dengan Forte.Hehe

Kalau search The Free Dictionary, Preve ni bermaksud ‘to prove’. Hopefully Proton will prove to us that they can provide quality products. Or at least make up for their past mistakes:)


7 comments:

laskar pelangi said...

gila smart!terujaaaa weh nak beli kaler merah!

PemilikCahaya said...

nama je masalah bg aku..takpayah nk spanish sgt la..huhuhuh

Budak Kampung said...

laskar pelangi:Wah,terang toh...mlam2 tak perlu pasang lampu dah.haha

eszyamin:Tu mungkin merupakan 1strategi proton nk pasarkan model neh kat luar negara.Even Jepun yang memang mendaulatkan bahasa ibunda sendiri tak gunakan bahasa jepun dekat latest model.Contoh camry,civic,city.Strategi bisnes bro.hehe

SN said...

harap2 la ok,tp teringin jgk pki honda.knplah mahal >.<

Bidadari Syurga said...

bukan nak cakaplah... kalau dari design kita memang hebatkan? hahahahahaha 25 tahun gah dipersada automobil... hurmmmmmmmm/// memang tak boleh nak comparekan dengan automobil korea paling kurang... pun jauh kita./.

Bidadari Syurga said...

ooops.... heeeeeeeeeeee... akak pakai kereta nasional ok... so teramat memahami...

Budak Kampung said...

Tasha : Mahal sbb tax ja kot:)Cuba try dok jepun.Compare dgn harga sni.Cmna tu??:)
Kalau xda duet lagi,pakai honda ex5 dlu..Honda gak kan..haha

Bidadari syurga : 25tahun dh??Huh dh tua tu umoq proton.Kalo perempuan,dh bleh kawen dh tu..haha
Teramat memahami??Macam ayat pasrah jaaa.haha