Sunday, February 13, 2011

Valentine's Day(Tolong Baca)

Sebut sahaja hari Valentine Day, semua orang tahu Valentine Day adalah "Hari Kekasih".Pakwe makwe akan berebut-rebut untuk memberikan hadiah pada pasangan masing-masing.Tetapi,adakah ampa semua taw sejarah di sebalik hari valentine ni??Mai ceq nak cerita skit!!Sebenarnya,ada banyak versi cerita:Dan yang ni aku dapat daripada internet!!
So,aku nak buat sedikit rumusan atas apa yang aku dapat daripada internet:

"VALENTINE" adalah nama seorang paderi. Namanya Pedro St. Valentino. 14 Februari 1492 adalah hari kejatuhan Kerajaan Islam Sepanyol. Paderi ini umumkan atau isytiharkan hari tersebut sebagai hari 'kasih sayang' kerana pada nya Islam adalah ZALIM!!!  Tumbangnya Kerajaan Islam Sepanyol dirayakan sebagai Hari Valentine.

Mari kita renungkan firman Allah s.w.t.:
“ Dan janglah kamu megikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggung jawabnya”. (Surah Al-Isra : 36)

Valentine jelas-jelas bukan bersumber dari Islam, melainkan bersumber dari rekaan fikiran manusia yang diteruskan oleh pihak gereja. Oleh kerana itu lah , berpegang kepada akal rasional manusia semata-mata, tetapi jika tidak berdasarkan kepada Islam(Allah), maka ia akan tertolak.

Cuba kita renungkan sejenak okeyhh!!
Firman Allah swt dalam Surah Al Baqarah ayat 120 :“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang  kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka".

So,Sudah Terang Lagi Bersuloh!!Apapun alasannya, kita tidak dapat menerima kebudayaan dari luar yang nyata-nyata bertentangan dengan keyakinan (akidah) kita. Janganlah kita mengotori akidah kita dengan dalih toleransi dan setia kawan. Kerana kalau dikata toleransi, Islamlah yang paling toleransi di dunia.

Oleh itu,sama-samalah kita memboikot hari kekasih a.k.a Valentine Day~
"Kalau kita tidak melakukannya,siapa lagi??Dan kalo bukan kita,siapa lagi??"
*Tepuk Dada,Tanya Iman*




p/s: kalo ada yang tersilap dalam penulisan ceq ni,tolong tinggalkan komen.tq

14 comments:

ooooo said...

x slah berkasih syg...
tp jgnlah smpai agama terabai dan dibelakangkan...
krn kasih syg yg dimiliki juga kurniaan ALLAH s.w.t...

Budak Kampung said...

ooo:Btol apa yg oo0 ckap~jgn abai dan belakang kan agama~

dyana nana said...

Info yang bagus.. :)

Budak Kampung said...

^_^

syafeika edora said...

btul tu..

syafeikaedora.blogspot.com

ghost writer said...

dah takde apa dah pasal valentine nih..

lagi pun valentine dah mati..tak ingat kat kita pon.huh

si para para said...

harap tahun ni lebih baik dari tahun sebelumnya...

Budak Kampung said...

syafeika:yup2
ghost writer:so,boikot Valentine's Day!!

Budak Kampung said...

si para2:hope so!!amin~

rizwan's sweetheart said...

boikot valentine!

Cik Bidadari said...

hik hik hik... hari-hari cinta. tak payah tunggu val day

Budak Kampung said...

rizwan's:yup,jom2..
bidadari:haha..tu la kan~

✿...fazilahpajil...✿ said...

drpd smbut valentine lbh baik kita renung2 kan pengorbana nabi untuk kita..salam maulidulrasul..^_^

Budak Kampung said...

btol2~totally agree~salam maulidulrasul too..