Monday, May 16, 2011

Guru is Cikgu,Cikgu is Guru~


"Bleh janji sesuatu tak kat cikgu??"

"Ya,apa cikgu??"

"Bila besar nanti jadi orang yang berguna taw,jangan nakal-nakal !!"

contoh cikgu : pakcik google yang bagi

Pada setiap tahun,16 haribulan Mei,selalunya pelajar-pelajar sekolah akan sambut hari guru.Banyak student-student tak kira la sekolah rendah atau sekolah menengah akan memberikan hadiah kepada cikgu masing-masing.



Perasan atau tak perasan,masa sekolah rendah darjah satu atau darjah dua,cikgu mesti akan bertanyakan murid-murid tentang cita-cita.Masa tu kebanyakan akan jawab bila besar nanti nak jadi polis la,tentera la,doktor la, ataupun cikgu.Kalau tak silap, aku jawab nak jadi doktor kot.Nak keja cucuk-cucuk,rawat orang tua sakit,check jantung.Tu yang aku jawab kot.Hehe...Tapi tu cita-cita ja.Cita-cita yang tinggal cita-cita.Cita-cita yang tak kesampaian.Uhuksss.*opps,jangan nangis-nangis.Hudoh aiiiih..haha




Bagi aku , cikgu adalah tetap akan dipanggil cikgu.Sekali dia jadi cikgu, selamanya akan dipanggil cikgu.Walaupun sudah bersara sekalipun.Ilmu yang cikgu ajar, akan melekat kepada kita.Ilmu-ilmu yang diajar takkan mati bersama mereka.Tiada apa yang diharapkan oleh seorang guru melainkan dihormati oleh murid-muridnya serta mendengar berita kecemerlangan peperiksaan oleh murid-murid mereka. Tu yang seorang cikgu nak .Gaji??errr,tu laen cite...=)




Kita perlu menghormati cikgu sebab mereka lah yang membimbing kita.Walaupun cikgu tu hanya mengajar sepatah perkataan atau sehuruf abjad kepada kita,dia tetap guru kita.Dari kita tak mengenal angka,sehingga kita pandai mengira.Dari kita buta huruf,sehingga kita pandai membaca.


Terima kasih cikgu-cikgu.


13 comments:

zacky ~786~ said...

terima kasih cikgu ~

ifarizatul said...

terima kasih mama n cikgu :) kat mama tu sebab dulu saya tadika ngn mama.. hihih

sue perbs.. said...

jasa cikgu memang tak terbalas... slamt hari guru

shafmechy said...

sempat lg update? haha

+w+i+n+k+ said...

today my 1st teacher's day as a teacher..


not easy to be a teacher...
but to be a teacher is wonderful..

i juz alwaz say to my studnt dats i juz want they learn only the simple thing but it make different in ur life..

perhope...all teacher in world done a great work n alwaz think +ve...

to all teacher hapi teachers day...

to student, juz wish ur teacher its enough 4 them~

Budak Kampung said...

zacky : terima kasih cikgu2=)

ifarizatul: owh,patotla..hehe^_^

sue perbs:yup,memang=)

syafmechy : haha,kadang2 ja la ni..bz skit

wink: happy teachers day to you...booom...booom,bunyi bunga api..hehe...btw,hope u will be a good teacher 4 ur students=)

Cik Bidadari said...

janji dengan cikgu tau...? spm nie buat betul2 tau...? tanamkan semangat untuk berjuang...!

arghhhhhhhhhh teringat... terngia-ngia.... lagi...

Cik Bidadari said...

sorry dah lama tak jengah... gi bercuti... ada yg terlepas pandang...heeeeeeeeeeeee

alyaclumsy said...

selamat hari guru cikgu :D

Budak Kampung said...

cik bidadari : soooooo sorry...lma xon9..huhu

alyaclumsy : selamat...selamat...

bunga said...

betull..guru tu guru yang memberi kita ilmu..:0

HASNORWANI ... said...

minta izin share gmbr diatas ke dlm blog sy..hrp diizinkn ea!tq

Budak Kampung said...

bunga : btol3

hasnorwani : eh,share jaa..xkisah pn..hehe