Tuesday, March 22, 2011

orang tua-tua dulu-babak 2

babak 1-klik sini

Seperti yang kita taw,orang tua-tua kita dahulu memang kreatif.Kali ni aku nak cerita tentang pantang larang orang tua-tua dulu.

Pantang larang ni macam perkataan atau perbuatan yang orang tua-tua dapat dari pengalaman sendiri pastu diturunkan dari satu generasi ke generasi seterusnya..last2 sekali sampai la kat kita dan ada yang ikut ada plak yang x....

Mengapa pantang larang ni diwujudkan?Mungkin untuk memberikan nasihat dalam bentuk yang tersirat kat seseorang supaya benda-benda yang buruk jangan diikut.

Contoh : Jangan nyanyi masa masak,nanti dapat laki-laki tua.

jom nyanyi~
Kalo nak ikut kan logik,apa kaitan nyanyi dengan dapat suami yang tua ??
Nyanyi + Masak = Dapat laki-laki tua.Logik??err...Siti Nurhaliza??Yang tu laen kes.Haha

Tetapi napa orang-orang tua cakap macam tu??
Sebenarnya ada maksud yang tersirat yang kita perlu berfikir.Kan orang tua-tua dulu makan susu garam lebih awal dari kita=)

Tentang pantang larang kat atas,mungkin orang tua-tua tak bagi nyanyi masa masak takot nanti terpercik air liur plak kat dalam kuali masa masak!! Tak pasal-pasal tambah lagi masin dalam kari tu!!Haha..

Antara pantang-pantang larang yang laen:

"Eh,jangan bukak payung dalam rumah,nanti ular masuk"-neh mungkin sebab takot tercucuk mata kot masa bukak payung dalam rumah.

"Jangan silang kaki kat atas masa tidur,nanti emak mati"-yang neh plak mungkin sebab takot orang laen terjatuh kot bila berjalan.Kan dulu dalam rumah2 kg guna pelita minyak tanah ja.

Nota kaki : Sebenarnya, apa yang orang tua2 kita cakap dahulu semua nya ada maksud yang tersirat untuk difikirkan oleh anak cucu cicit di masa hadapan^_^..

fikir-fikirkan lah!!!
To be continued....Babak 3

*********
Iklan jap: sesapa yang nak join contest, KLIK SINI

*********

8 comments:

*47!k@# said...

haha..btol lah tu..

mr vampire said...

haha..boleh la labu..

http://twins-detwin93.blogspot.com/2011/03/contest-kami-fotogenik.html

ada contest juga.. haha..jemput ye..

n@jwamz said...

hahaha lawak3 (>_<)
nak tambah lagi 1, "lepas makan, buh ayaq dalam pinggan, murah rezeki"
sebenarnya, apa yg org2 tua2 nk habaq..
jgn biaq pinggan kering nnti susah nk basuh!
muahahaha

::NelyLeyana:: said...

tp bebudak skang bile kite bg tau orang tue2 kate bla, bla, bla, bka die tanye balik kite, "orang tue mane? kenal ke?"

Cik Bidadari said...

ada ja entry yg membuatkan minda tersenyum. heeeeeeeeeeee tunggu part 2

Khairul Antasha said...

hehe...sengih2.. mmg btl la kan..ada yg tersirat.. :)

Budak Kampung said...

*47!k@#:btol ek??haha

mr vampire:labu mna plak ni??=)

najw@mz :haha,btoi2

NelyLeyana:haha..tu melawan namanya*_*

cik bidadari :ok,tunggu taw~

khairul : yup,bnyak yg tersirat yg kena pk~

♥sophie♥ said...

hehe,,sokong sokong !
lagy satu org tua2 tak kasi potong kuku waktu malam !

*myb takut tersalah potong luka jari,,dulu kan pakai minyak tanah je =)